Ongelooflijke metamorfose

Wigstock: the movie

Emile de Vries filmrecensies 9 jun 2003
Wigstock 1993Van 1985 tot 2001 vond in New York Wigstock plaats, een jaarlijks drag-festival. Wigstock groeide van underground happening uit tot een groots evenement en is synoniem geworden voor drag-festivals die wereldwijd gehouden worden. Wigstock: the movie is een documentaire uit 1995 over het festival. Barry Shils filmde bekende én minder bekende drag queens op het podium en achter de schermen tijdens het evenement in 1993 en 1994. Nu en dan zoomt hij in op het publiek. Dat levert een aaneenschakeling van mooie, grappige, bijzondere, hilarische en ontroerende plaatjes op.

Ik zou Wigstock: the movie een zonnige documentaire willen noemen over een sprankelende gemeenschap. Na de film heb ik me lang afgevraagd waarom het adjectief 'zonnig' in me opkwam. Per slot van rekening komt de ziekte AIDS verschillende malen in de documentaire ter sprake, en worden vrienden en collega's gememoreerd die aan de ziekte zijn overleden. Is het omdat, zoals ik ergens op internet las, in 2001 een nieuw tijdperk aanbrak: het tijdperk van het terrorisme?
Ik betrapte mezelf erop dat ik in de skyline van New York op het filmdoek zocht naar de Twin Towers. Die stonden er in 1994 natuurlijk nog.
Het AIDS-tijdperk is weliswaar niet voorbij, maar de jaren negentig lijken - mede door de aanslagen van 11 september en alles wat daarna gebeurde - wel héél lang geleden. Natuurlijk gingen we toen niet louter zingend en dansen door het leven, maar tegen AIDS konden we ons beschermen - toen we eenmaal wisten wat het was.
Of overdrijf ik nu en schetst de documentaire een bruisende, saamhorige gemeenschap die in werkelijkheid nooit bestaan heeft of juist nog steeds bestaat?

Hoe dan ook, de documentaire is zeer de moeite waard. Een van de hoogtepunten is een optreden van Lypsinka. Lypsinka (John Epperson) is een professionele drag queen. Op Wigstock trad ze op met een aantal mannelijke dansers en een liliputter in drag. Shils filmde Epperson ook tijdens de repetities, zonder pruik en make-up, en nam een kort interview met hem af. Als man lijkt Epperson een schuchtere persoonlijkheid. Ik kon me bijna niet voorstellen dat hij zich op het podium ontpopte tot de extravagante Lypsinka. Het leek mij een bijna ongelooflijke metamorfose.

Tijdens het Transgenderfilmfestival waren de organisator en presentatrice van Wigstock, The Lady Bunny (nog een hoogtepunt: haar pruik was ongeveer een meter hoog), en Barry Shils, de maker van de film, aanwezig. De Question & Answer-sessie na de film heb ik niet bijgewoond. Want, zoals een bezoeker op de eerste rij halverwege de film zei: This movie calls for alcohol. Op naar een café dus.

Dit artikel werd geschreven naar aanleiding van de film Wigstock: the movie die tijdens het Transgenderfilmfestival 2003 (21 - 25 mei 2003) vertoond werd.

Wigstock: the movie
director: Barry Shils