Ton van den Bornrecensies, 16 maart 2016

Campagne voor korte documentaire over transseksualiteit

Jordy in Transitland

Regisseur Willem Timmers en producent Ilja Kok van Copper Views zijn een crowdfunding campagne gestart voor Jordy in Transitland, een documentaire van ongeveer zes minuten over transseksualiteit. Jordy verlangt ernaar om volledig vrouw te zijn. Om de korte film, een cross-over van documentaire, fictie en animatie, daadwerkelijk te realiseren streven de makers naar een bedrag van 7500 euro voor 3 april.

Het filmplan voor Jordy in Transitland was eind 2015 een van de inzendingen voor De Ontmoeting. De Ontmoeting is een samenwerkingsverband voor mensen die in Nederland werkzaam zijn in de audiovisuele industrie (ruim 20.000), een initiatief van VERS en Cinecrowd. De Ontmoeting wil filmmakers de kans geven een vernieuwende audiovisuele productie te maken.

jordy1

Jordy in Transitland was een van de vijf winnaars. Om de film te kunnen realiseren, is er op Cinecrowd een crowdfunding campagne gestart voor Jordy in Transitland. De film wordt een coproductie met VPRO Dorst, een van de partners in De Ontmoeting.

Hoofdrolspeler Jordy weet wat het inhoudt, vrouw worden. Ze kan volgens de producenten haar toekomstige fysieke verschijning tot in de perfectie omschrijven. Maar ze zit nog in Transitland. Regisseur Timmers stelt zich voor de documentaire de vraag wat dat nu is: vrouw zijn en vrouwelijkheid? Hoe maakbaar is dat? Voor Jordy is het antwoord duidelijk. Juist nu ze niet in de tweedeling van man en vrouw in onze maatschappij past, hunkert ze sterker dan ooit naar het vrouwzijn. Pas wanneer je de lichamelijke kenmerken van een vrouw bezit, bén je in haar ogen ook echt een vrouw.

jordy2

In de film gaat het om de zoektocht. Jordy’s verhaal toont haar droomwereld en haar drie handlangers: Verlangen, Ongeduld en Vastberadenheid. De film wordt aldus de makers een intiem sprookje waarin denkbeelden de werkelijkheid steeds meer beginnen over te nemen. ‘Vanuit Jordy’s slaapkamer volgen we haar door het roze bos, bereiken we het prinsessenziekenhuis en sluipen we naar de operatiekamer waar de maakbaarheid van het vrouwelijk lichaam zegeviert.’

“Wat ik zo bijzonder en ontroerend vind aan Jordy is haar enorme doorzettingsvermogen,” zegt Timmers. “In al die jaren dat ik haar ken, is dit alleen maar intenser geworden. Het moet denk ik enorm frustrerend zijn als je wordt vertraagd in je transitie om volledig jezelf te zijn door factoren die buiten je macht liggen. Dan is het logisch dat je je steeds meer begint te leven in een zelfgecreëerde fantasiewereld. Het is die surrealistische en bijna absurde wereld die ik in de film wil laten zien. Want zo’n ingebeelde werkelijkheid is tenslotte ook een werkelijkheid, maar dan vrolijker, veiliger en vrijer.”

jordy3

Willem Timmers maakte in 2010 samen met Ilja Kok, de producent van deze film, een documentaire Framing the Other, in Ethiopië. Die film draaide op zeker zestig filmfestivals en ontving meerdere awards. Hun tweede documentaire werd Ni Hao Holland, en handelde over de invasie van Chinese toeristen in Giethoorn in Overijssel.

Samen runnen ze het productiebedrijf Copper Views. Ze richten zich op het maken van documentaires over onderwerpen die op sociaalmaatschappelijk vlak belangrijke discussies opwerpen. Jordy in Transitland is Timmers’ eerste film die niet puur documentaire is.

jordy4

Erg spannend, vindt hij de crowdfunding campagne om het startkapitaal bij elkaar te sprokkelen. “Zo’n proces is heel intens omdat je goed moet nadenken over het bestaansrecht van je film. Er is inmiddels al heel wat gemaakt over het onderwerp transseksualiteit, dus moet het idee van de film heel sterk en bijzonder zijn om donateurs te overtuigen van het belang van de film. Films maken met budgetten van fondsen gaat anders. Dan hoef je slechts éénmaal met je plan de jury te overtuigen voor je een budget krijgt. Nu moet ik voor mijn gevoel heel Nederland overtuigen van het belang en de uniekheid van de film. Maar ik zie dat vooral ook als een voordeel. Als de campagne slaagt, dan weet ik dat het filmidee sterk is en heb ik al een hele achterban gecreëerd van mensen die erin geloven. Het vergroot dus zowel het draagvlak van de film als mijn verantwoordelijkheidsgevoel om er iets moois van te maken.”

Ga naar de crowdfunding campagne op Cinecrowd.

jordy5

Jordy in Transitland op Facebook.

Beelden van Copper Views