De meest populaire tv-host van Pakistan is transgender

Wie kan er beter voor vrouwen vechten?

Als de Talibani in Oost Pakistan de tv aanzetten, kunnen ze Begum Nawazish Ali bewonderen. Was Begum (‘de vrouwe’ in Urdu) een gewone vrouw, dan zou haar gedrag haar familie onteren en haar publiek doen weglopen. Maar omdat zij een transgender karakter is, kan ze de politieke en seksuele mores van haar land ter sprake brengen zonder de geestelijkheid tegen het hoofd te stoten. Zal zij zo populair blijven als zij er voor zal kiezen ook echt een vrouw te worden?

‘Als ik een vrouw was, zou ik hier nooit mee weg komen’, zegt Ali Saleem, het mannelijke alter ego van Begun Nawazish, in een interview met de Britse krant The Guardian. ‘En als Begum Nawazish niet zogenaamd de weduwe van een Pakistaanse kolonel was, zou ze niet zo koket met mannen mogen flirten’, voegt hij toe. Want een getrouwde vrouw die met een man flirt, brengt de eer van de familie in het geding en is in Pakistaanse ogen obsceen. Maar een weduwe van een kolonel, gespeeld door een man, mag eigenlijk alles. Dat begrijpt iedere Pakistaan. Volgens de New York Times heeft de 27-jarige Nawazish dan ook de perfecte tv-persoonlijkheid geschapen om haar land te helpen veranderen.

Begum foto


Nawazish onderstreept haar unieke status door onophoudelijk met haar gasten te flirten. Het is haar manier om haar gasten te ontwapenen. ‘In de meeste shows op de Pakistaanse tv domineert de gast de interviewer’, schrijft het Pakistaanse blad She Magazine. ‘Bij Begum Nawazish is dat anders. Ze versiert ze zoals alleen een kokette Pakistaanse weduwe dat kan.’
Begum Nawazish is een diva. Ze laat er geen twijfel over bestaan dat zij zich vrouw voelt en zet de rechten van de vrouw hoog op de agenda. Zij vindt de vaak getroffen vergelijking tussen haar en de Australische drag-performer Dame Edna vervelend. ‘Dame Edna is luid en grof’, zegt ze tegen een Pakistaanse krant Newsline. ‘Hoe kunt u mij met hem vergelijken? Begum Nawazish komt uit mijn hart. Ik ben haar. Maar omdat ik fysiek een man ben, kom ik overal mee weg. Als iemand een hekel heeft aan een man die een vrouw is, moet hij maar volwassen worden. We laten mensen vaak niet opbloeien. We zijn een repressieve, zieke maatschappij, en we zijn ontzettend snel jaloers als anderen wel gelukkig zijn.’

Taboe
Nawazish’s show is zo populair omdat zij harde noten kraakt. ‘Ik kijk naar haar show omdat ze haar gasten vragen stelt die gewoonlijk achterwege blijven’, zegt een student tegen het Pakistaanse blad Newsline. Nawazish vraagt ministers of de militaire dictatuur van generaal Musharraf wel zo’n goed idee is. Ze vraagt hen over Pakistan’s steun aan de invasie van de VS in Afghanistan. Ze vraagt feministen en geestelijken over de onderdrukking van vrouwen. Het zijn allemaal vragen die in de serieuze journalistiek moeilijk gesteld kunnen worden, maar wel in de show van Begum Nawazish. Volgens The Telegraph is haar show de populairste in Pakistan en zou generaal Musharraf overwegen hem uit de lucht te halen. Er kijken zoveel mensen en Nawazish keert zich bijna openlijk tegen zijn regime.
Niet alleen met haar vragen, maar ook door haar gedrag doorbreekt Nawazish allerlei taboes. Nog nooit heeft het Pakistaanse publiek een vrouw zo hard met belangrijke mannen zien flirten. ‘Weet je, het is een tragedie’, verzucht ze tegen de transportminister. ‘Ik heb nog nooit met een Pakistaanse trein gereisd. Als ik jouw persoonlijke treinstel neem en op een lange, lange reis ga, dan ga je met me mee, toch?’ ‘Maar ik reis altijd tweede klas, mevrouw’ werpt de minister lachend tegen.

Wat is ze nou?
Volgens Nawazish toont het succes van de show dat Pakistan niet alleen bestaat uit de religieuze fanaten die de westerse tv-kanalen vullen. Zij ziet een groot verschil tussen de stad en het platteland. Veel stedelingen vinden Begum inderdaad dolkomisch. In hun chatrooms klinkt wel verwarring over haar identiteit: is ze nou een hijra of niet? De hijra zijn een mannelijke priesterorde in India en Pakistan. Deze mannen leven als vrouw en verdienden vroeger hun geld met het zegenen van kinderen, dansen op huwelijken en het vervloeken van slechteriken. Hijra’s worden vaak geassocieerd met het hindoeïsme, maar velen van hen zijn islamitisch, ook in India. In beide landen is de orde ontstaan uit de gewoonte van de oude islamitische vorsten om hun vrouwenvertrekken te laten beschermen door eunuchs. Naarmate deze hovelingen meer invloedrijk werden, vormden ze een eigen gilde, met een eigen religieus karakter. In de Pakistaanse islam werd de castratie - het handelsmerk van de eunuch - een vorm van ascese, in het hindoeïsme werd het een vorm van devotie voor de godin Bahuchara Mata. In beide godsdiensten heeft de voorbede van de hijra extra kracht omdat zij het genoegen van een eigen gezin opgeeft.
Op de zegeningen van de hijra’s wordt steeds minder beroep gedaan. Vooral in de grote steden scharrelen hijra’s hun kostje bij elkaar door te bedelen. Daar komt hun vermogen te vervloeken meer van pas. Vooral jonge mannen die hen niets geven bezuren het. Van hun vruchtbaarheid blijft weinig over. Andere hijra’s prostitueren zich. De hijra zijn vandaag dan ook minder populair dan vroeger.
Tegelijkertijd weten veel computerende stedelingen dat er niet alleen maar hijra’s zijn, maar ook crossdressers, trannies en homo’s. In de chatroom wordt vrolijk gedisdussieerd over de identiteit van Nawazish.

I am not saying that a hijra can’t host a show, but he is making fun of himself. Is he really a hijra!?!
POSTED BY: RAZA AT SEPTEMBER 13, 2005

firstly I dont get whats wrong with having a ‘hijra’ host. Plus I’m pretty sure that the guy isn’t really anything more than a crossdresser.
POSTED BY: MAHAM AT OCTOBER 17, 2005

Well first of all he is gay and he loves to be a she… He should get operated and become a female. He would look better.
POSTED BY: ASIF AT OCTOBER 18, 2005


Trannie in de dop
Toen Begum Nawazish Ali een Pakistaanse prijs won voor beste tv-host ging ze rustig in het publiek met wat vrouwen zitten babbelen, zonder terug te veranderen naar man. Ze bleef een vrouw, ook buiten de show om. Een interviewer van She Magazine vroeg haar waarom ze dat deed. ‘Ik geef mijn innerlijke vrouw de vrijheid om haar eigen identiteit te zoeken’ zei ze. ‘In de toekomst zal je Begun zien winkelen in drukke winkelcentra. Je zal haar zien rondrijden in haar auto en eten in restaurants. Dat is geen publiciteitsstunt, mijn vrouwelijke zelf is in haar bevrijdingsfase. Ze zal Ali Saleem snel overnemen.’
Het artikel in She Magazine was niet alleen maar vrolijk. Begun’s moeder heeft haar altijd gesteund, maar nu hebben ze ruzie. ‘Ze moet accepteren dat ik een vrouw ben in een mannenlichaam. Maar dat doet zij niet. Ze zegt dat ik geen vrouw ben, maar de slechtst mogelijke jongen.’
Wat gebeurt er met een diva als zij van haar podium stapt en de straat uitloopt? Nawazish’ show is relevant omdat ze hooggeplaatsten brutaal bevraagt en openlijk met ze flirt. Kan zij daarmee doorgaan en als vrouw geaccepteerd worden? Zal Nawazish voor zichzelf een plekje weten te verwerven waarin zij tegelijk vrouw kan zijn én transgender?

Feminist
Nawazish breidt haar publiek uit. Zij heeft twaalf afleveringen gepland voor een show voor een Indiaas tv-station. De Indiaase minister van transport heeft al om een interview gevraagd. Nawazish wil haar show ook veranderen. ‘Ik wil publiek bij de opnames’ zegt ze. ‘Ik wil vrouwen leren hoe zij zich kunnen gedragen. Ik ben een feministe. Sommige mannen noemen zich een feminist, maar uiteindelijk willen ze toch weer de baas zijn. Maar ik ben een vrouw die in een verkeerd lichaam is geboren. Wie kan er hier in Pakistan beter voor vrouwen spreken dan ik? Ik moet onze vrouwen vertellen: he schatten, geloof nou es in jezelf.’

 

Eerder artikel op het Continuum over hijras, Google.TV